
Danıştay 13. Daire Kararları Çerçevesinde
T: 26.10.2022 – E: 2019/1026 – K: 2022/3881
Giriş
Kamu ihalelerinde katılımcıların ihaleden yasaklı olup olmadıkları, tekliflerinin değerlendirilmesinde belirleyici faktörlerden biridir. Ancak bu yasaklılık kararının etkisi, yalnızca Resmî Gazete’de ilan edildiği andan itibaren hüküm ifade eder. Danıştay 13. Daire’nin 26.10.2022 tarihli kararı, yasaklama kararının yayımlandığı gün gerçekleşen bir ihaleye katılım hâlinde teklifin değerlendirme dışı bırakılabileceğini, ancak geçici teminatın irat kaydedilemeyeceğini vurgulamaktadır.
Kararın Bağlamı ve Olayın Özeti
Olayda, bir kamu ihalesine teklif sunan isteklinin ihaleden yasaklı olduğuna dair karar, ihale ile aynı gün Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. İdare, bu gerekçeyle isteklinin teklifini değerlendirme dışı bırakmış ve geçici teminatının irat kaydına karar vermiştir. Ancak isteklinin teklif verdiği andaki hukuki durumunun değerlendirilmesi gerektiği ileri sürülerek konu yargıya taşınmıştır.
Danıştay’ın Değerlendirmesi
Danıştay 13. Daire, bu tür uyuşmazlıklarda temel alınması gereken hukuki ilkeleri şu şekilde belirlemiştir:
Kararın Uygulamadaki Etkileri
Bu karar, hem idareler hem de istekliler için kritik niteliktedir. Şu hususlara dikkat çekilmektedir:
Karar, uygulamada kamu idarelerinin teminat iradı işlemini otomatikleştirmeden önce hukuki sorumluluk çerçevesinde değerlendirme yapması gerektiğini göstermektedir.
Sonuç
Danıştay 13. Daire’nin 26.10.2022 tarihli bu kararı, ihaleye katılım sürecinde yasaklılık hükümlerinin sınırlarını çizmiş; yasak kararının Resmî Gazete’de yayımlandığı gün teklif verenlerin hukuki durumunun dikkatle yorumlanması gerektiğini, geçici teminatların irat kaydının ise ancak açık kusur durumunda uygulanabileceğini ortaya koymuştur.