Taşınmaz Kiralamalarında Ecrimisilin Yönetim Biçimine Dönüştürülmesi
Sayıştay tarafından gerçekleştirilen denetimlerde, kamu idarelerinin mülkiyetinde bulunan taşınmazların işgali üzerine sadece ecrimisil veya işgaliye alınmakla yetinildiği ve bu uygulamanın kira niteliğine dönüştürülerek taşınmazların işgaline süreklilik kazandırıldığı tespit edilmiştir.
Mevzuatın Belirlediği Sınırlar
2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’nun 75’inci maddesi, Devletin özel mülkiyetinde veya hüküm ve tasarrufu altında bulunan taşınmaz malların gerçek ve tüzel kişiler tarafından işgali üzerine, fuzuli şagilden tespit ve takdir edilecek ecrimisil bedelinin isteneceğini hüküm altına almıştır. Bu maddeye göre, ecrimisil talep edilebilmesi için Hazinenin işgalden dolayı bir zarara uğramış olmasının gerekmediği ve fuzuli şagilin kusurunun aranmadığı belirtilmiştir. Ayrıca, işgal edilen taşınmaz malın idarenin talebi üzerine bulunduğu yer mülki amiri tarafından tahliye ettirilerek idareye teslim edileceği ifade edilmiştir.
Belediyeler İçin Uygulama
5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 15’inci maddesi, 2886 sayılı Kanun’un 75’inci maddesine atıf yaparak, bu hükümlerin belediye taşınmazları hakkında da uygulanacağını belirtmiştir.
Mevzuata Aykırılık ve Sonuçları
Kamu idaresinin mülkiyet veya kullanımında bulunan taşınmazlara yönelik olarak ecrimisil ya da işgaliye alınarak işgalin devamına müsaade edilmesi ve kamu malının tahliyesine yönelik hükümlerin uygulanmaması, mevzuata aykırılık teşkil etmektedir. Bu tür uygulamalar, kamu taşınmazlarının etkin ve verimli kullanımını engelleyerek, kamu kaynaklarının israfına yol açabilir.
Sayıştay denetimleri, bu tür uygulamaların düzeltilmesi ve taşınmazların mevzuata uygun şekilde yönetilmesi gerektiğini vurgulamaktadır. Bu kapsamda, kamu taşınmazlarının usulüne uygun olarak tahliye edilmesi ve kira sözleşmelerine dönüştürülmeden ecrimisil uygulamalarının sona erdirilmesi önem arz etmektedir.