Evsel Katı Atık Tarife Raporu Hazırlama Eğitimi
27.10.2010 tarih ve 27742 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren ''Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik'' gereğince evsel katı atıklar için toplama, taşıma, aktarma, geri kazanım ve bertaraf tesislerinin kurulması, işletilmesi, kapatılması ve kapatma sonrası izlenmesi için rapor hazırlaması gerekmektedir. Bahse konu mevzuat hükmünde Türkiye'de ki her belediyenin “Tam Maliyet” ve “Kirleten Öder” ilkelerine uygun adil bir Evsel Katı Atık Bedellerini gösteren bir rapor hazırlaması gerekmektedir.
Tarife yönetmeliğinin uygulanması konusunda hukuki, idari ve Operasyonel güçlükler bulunmaktadır. 2010 yılından bu yana yönetmeliğin uygulanamamasının bu güçlüklerden kaynaklandığı tüm hususlar gerçekleşecek bu eğitimle ele alınıp çözüm önerileri kurumunuz ile paylaşılacaktır. Ayrıca bu güçlüklerinin yanında tarife raporu hazırlarken doğru bilinen yanlışlar, hatalı maliyet hesaplamaları, maliyetlerin hatalı dağıtımları gibi birçok konuda eğitimde anlatılacaktır.
Yıllardır süre gelen tarife raporunun tam olarak doğru hazırlanamamasından kaynaklı tam maliyete ulaşılamaması, kirleten öder prensibine aykırı olarak mükelleflerin doğru gruplandırma yapılmayarak mükellefler arasında adil bir evsel atık ücretinin belirlenememesi, belediyeler tarafından hazırlanan evsel katı atık tarife raporlarının birçok mükellef tarafından yargıya taşınması gibi birçok konuda ciddi sıkıntıların var olduğu bilinmektedir.
Tüm bu sorunların çözüme kavuşturmak “Doğru Evsel Katı Atık Tarife Raporu Nasıl Hazırlanır?” eğitimini almaları son derece önemlidir.
Evsel Katı Atık Tarife Raporlarında Hatalı Yapılan Bazı Durumlar
- Toplam sistem maliyetinden Çevre Temizlik Vergisi toplamını düşüp kalan tutar üzerinden dağıtım yaparak kirleten öder ilkesine uymayan ve adil olmayan bir rapor hazırlanması. Yani ÇTV grup ve derecelerine göre tahakkuk eden Çevre Temizlik Vergilerini, Evsel atık ilgili gruplarından ayrı ayrı düşülmesi gerekirken toplam maliyet üzerinden düşülmesi.
- Konutlara ait Çevre Temizlik Vergisi konutların sistem maliyetinden, konut dışı yerlere ait Çevre Temizlik Vergisinin konut dışı yerlerden düşülmesi gerekirken, toplam sistem maliyetinden düşülmesi.
- Çevre Temizlik Vergisi miktarlarında tahsilat rakamlarını dikkate alınarak rapor hazırlanması.
- Çevre Temizlik Vergisinin mahsup işlemlerinde Su ve Kanalizasyon İdaresinin tahakkuk ettiği ÇTV rakamlarının dikkate alınmaması. Ya da Su ve Kanalizasyon İdaresinin ÇTV tahakkuk miktarlarının dikkate alınarak ilçe belediyesi tarafından tahakkuk eden rakamların dikkate alınmaması.
- Çeşitli nedenlerle öz kaynak getirisini hiç hesaplamaması ya da yanlış hesaplanması,
- Ortalama maliyetin dikkate alınmaması.
- Evsel atık üreticileri ile sözleşme yapılma zorunluğu olmasına rağmen sözleşme hiç yapılmadığı gibi sözleşme yapmanın ya da yapmamanın hukuki gerekçesinin raporda belirtilmemesi,
- Vatandaşın bilgilendirilmesi ilkesine aykırı davranılarak gerekli bilgilendirme ve duyuruların yapılmaması,
- Konut dışı yerlere ait mükellef sayılarının dikkate alınmayarak dağıtım yapılması. Mükellef sayıları dikkate alınmadan hazırlanan raporlar “Kirleten Öder” ilkesine aykırı hareket edilmesi neden olmaktadır.
- Maliyet kalemleri doğru belirlenememektedir. Doğrudan ve dolaylı maliyetlere bağlı paylaşılan maliyetlerin dağıtımının hiç yapılmadan bulunan tüm maliyetler kalemlerinin sistem maliyetine eklenmesi. Bu durumdan dolayı sistem maliyeti çok yüksek çıkabilir.
- Kılavuzda belirtilen bölgesel kotlarda kentsel ve kırsal ayrımının dikkate alınmadan sadece kentsel ya da sadece kırsal olarak hesaplamalar yapılması.
- Bazı evsel atık üreticilerine tam maliyet ve kirleten öder ilkesine aykırı olarak rapor hazırlamaksın muaf tutulması veya tahakkuk yapılması.
- Meclis kararı olmadan tahakkuk yapılması.
- Yapılan tahakkukların nasıl oluştuğu nerden geldiği belli olmaksızın rastgele bir rakam belirleyerek bu bedeli evsel atık üreticilerinden talep edilmesi.
- Bazı bölgelerde konutların tamamen muaf tutulması,
- Bazı bölgelere ya da kuruluşlara Evsel Katı atık hizmeti götürülmemesine rağmen buralardan evsel atık bedelinin talep edilmesi sonucunda mükellefin bu durumu yargıya taşıması.
- Hiç olmayan mükellef grupları için tarife maliyet hesabı yapılarak, tahsil edilemeyecek bir tahakkuku tarife listesinde belirtmek suretiyle tam maliyet ilkesine aykırı hareket edilerek tam maliyet elde edilememesi. Bu durum Sayıştay tarafından eleştiri konusu yapılmaktadır.
- Toplam maliyetin konut ve konut dışı yerlere dağıtımının doğru yapılamaması
- Yapılan tarife raporunun sağlamasının yapılmaması,
- Konut ve konut dışı yerlerin toplam atık miktarı üzerinden dağılım oranının hesaplaması yapılırken; konutlar için esas alınan değerin kılavuz değerlerinden hesaplanıp, çıkan rakamı gerçek atık miktarından düşülmesi yapılan en büyük yanlışlıklarından başında gelmektedir. Böyle hesaplama yapılması konutlara düşen atık miktarının çok yüksek çıkmasına sebep olmaktadır.
Doğru Evsel Katı Atık Tarife Raporu Nasıl Hazırlanır Eğitim Konuları
- Tarife Türü ve Tarife Yapısının Belirlenmesi
- Sistem Maliyetinin Hesaplanması
- Sistem Maliyetine Dahil Edilecek Maliyet Kalemlerinin Belirlenmesi
- Doğrudan Maliyetler
- Dolaylı Maliyetler
- Paylaşılan Maliyetler
- Paylaşılan maliyet kalemlerinin toplam maliyet içindeki payının hesaplanması
- Özkaynak getirisi için dikkate alınması gereken artış oranı ve Özkaynak getirisinin hesaplanması
- Amortisman maliyetlerinin hesaplanması
- Finansman giderlerinin hesaplanması
- Maliyetlerden Düşülmesi Gereken Kalemler ve Düşülme Yöntemi
- Net Sistem Maliyetinin Hesaplanması
- Ortalama Maliyetin Hesaplanması
- Net Sistem Maliyetinin Konut ve Konut Dışı Yerlere Göre Dağıtım Oranın Hesaplanması
- Konut Dışı Yerlere Ait Toplam Maliyetin ÇTV Grup ve Derecelerine Göre Dağıtılması
- İstatiksel Analizler
- Tarife Raporunun Yazılması
- Tarife Hesaplama İlkelerinin Yazılması
- Net Toplam Sistem Maliyetinin Yazılması
- Hizmet Kapsamının Yazılması
- Toplam Atık Maliyetinin Yazılması
- Doğrudan Maliyetlerinin Yazılması
- Dolaylı Maliyetlerin Yazılması
- Net Toplam Sistem Maliyetinin Yazılması
- Tarifelerin Belirlenmesi
- Dağıtım İlkelerinin Yazılması
- Tarife Yapısının Yazılması
- Tarife Belirlemesinde Uyulacak Usul ve Esasların Yazılması
- Tarifelerin Yazılması
- Konutların Taifesinin Yazılması
- Okul, yurt, kreş, dershane, kurs, eğitim merkezi, anaokulu yuva vb. eğitim öğretim faaliyeti yapılan yerlerin tarifesinin yazılması
- Konaklama Tesisleri İle Hastaneler Ve Diğer Yataklı Sağlık Tesislerinin Tarifesinin Yazılması
- Her türlü yeme, içme, eğlence Yerleri ve marketlerin tarifesinin Yazılması
- Daimi surette faaliyet gösteren lunapark, panayır, fuar, stadyum, hipodrom, spor salonu gibi yerler ile eşya depolamaya mahsus olan yerlerin tarifesinin yazılması
- Sinema, tiyatro, opera, bale vb. biletle girilen koltuklu eğlence yerlerin tarifesinin yazılması
- Sanayi Kuruluşları, Fabrikalar, İmalathanelerin tarifesinin yazılması
- Yukarıdaki Grupların Hiçbiri İçinde Yer Almayan Diğer Sınai, Ticari Ve Meslek Kuruluşlarının tarifesinin Yazılması
- Yukarıdaki Gruplar İçinde Değerlendirilemeyen Kamu Kurumlarının tarifesinin yazılması
- Faturalandırma ve Muhasebeleştirmenin Yazılması
- Faturalandırma İlkelerinin Yazılması
- Muhasebeleştirme İlkelerinin Yazılması
- Vatandaşın Bilgilendirilmesi İlkelerinin Yazılması
- Sonuç ve Değerlendirmenin Yazılması
- Katı Atık Yönetim Sisteminde Karşılaşılan Diğer Sorunlar ve Çözüm Önerileri
Bu Eğitim Belediyelere Ne Sağlar?
- Bu eğitim sonrasında eğitime katılan tüm belediyelerin doğru bir tarife raporu hazırlayarak yönetmelik hükümleri gereğince “Kirleten Öder” ve “Tam Maliyet” sistemine bağlı kalınarak adil ve hakkaniyetli bir tarife raporunun nasıl hazırlanacağı anlatılmış olacaktır.
- Olası yargı denetimlerine karşı kuvvetli argümanları bulunan bir tarife raporu hazırlanarak kaybedilen hukuki davaların önüne geçilmiş olacaktır.
- En önemlisi ve hepsinden önemlisi de belediyelerin en önemli sorunu haline gelen kamu hizmetlerinin finansmanı ve ilave gelir ihtiyacını sorununa kesin ve net çözüm durumundaki bu gelirin doğru ve tam olarak alınabilmesi için gerekli yol haritasının sağlanmış olacaktır.
- Evsel katı atık ücret tahakkuk ve tahsilatlarında artış sağlanmış olacaktır.
- Atıksu Altyapı ve Evsel Katı Atık Bertaraf Tesisleri Tarifelerinin Belirlenmesinde Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik' hükümlerinin eksiksiz olarak yerine getirilmesi sağlanmış olacaktır.
Kimler Katılmalıdır?
- Tüm Çevre Mühendisleri
- Temizlik İşleri Birim Yöneticileri
- Çevre Koruma Birim Çalışanları
- Muhasebe Yetkilileri
- Gelir Birimi Çalışanları
- Atık Yönetimi Birim Çalışanları
- Temizlik İşleri Birim Çalışanları
- Mali Hizmetler Birim Yöneticisi
- Tahakkuk ve Tahsilat Birim Çalışanları
- Diğer İlgili Birim ve Çalışanları
Bu konuda Online Seminerlere Hemen Göz Atın!
Eğitim Sonrası Takip ve Değerlendirme
Eğitim sonrası yapılan memnuniyet anketleri ile eğitmenlerin değerlendirmeleri birleştirilerek hazırlanan raporlar, kurum yetkililerine sunulur. Bu raporlar, eğitimin etkinliğini, katılımcı memnuniyetini ve geliştirme fırsatlarını değerlendirerek, eğitim programlarının kalitesini artırmayı hedefler. Katılımcı geri bildirimleri ve eğitmenlerin gözlemleri, gelecekteki eğitim planlamaları için önemli veriler sağlar. Bu süreç, kurumsal hedeflere uygun eğitimlerin tasarlanması ve katılımcıların eğitimden en fazla fayda sağlaması için değerli bir araçtır.
Katılım Belgesi
Eğitim sürecinin sonunda, tüm katılımcılara Vizyonder tarafından onaylanmış katılım belgesi sunulacaktır.
Eğitim Malzemesi
Eğitim içeriğinde yer alacak ders notları, Vizyonder tarafından özenle oluşturulacak ve eğitim sürecinde katılımcılara sunulacaktır.
Vizyonder'in Kurumsal Eğitim Çözümleri Hakkında
Vizyonder, eğitim alanındaki uzmanlığıyla, kurumsal ve bireysel eğitim ihtiyaçlarını karşılamak için çalışmaktadır.
Eğitim Asistanlığı
Vizyonder eğitimlerde, eğitimcilere ve katılımcılara yardımcı olmak için Eğitim Asistanları (Host/Hostes) bulundurmaktadır. Eğitim asistanları, eğitimden en az 20 dakika önce eğitim salonunda hazır bulunurlar. Eğitimle alakalı tüm işlemler, eğitim öncesi, esnası ve sonrası asistanlar tarafından takip edilir, aksaklıklar giderilir ve kuruma bilgi verilir.
Eğitim Değerlendirmesi
Vizyonder, eğitimlerin başlangıcında 10 sorudan oluşan ön test, bitiminde ise 10 soruluk son test uygulamaktadır. Eğitim süreci sonunda ayrıca eğitimlerin değerlendirilmesi anketi yapılmaktadır. Eğitim memnuniyet değerlendirme anketinde eğitimciye 100 üzerinden 80'den düşük not çıkarsa o eğitim başka bir eğitmen ile ücretsiz olarak tekrar verilmektedir.
Eğitim İhtiyaç Analizi
Vizyonder, eğitim ihtiyaç analizi çerçevesinde eğitimlerde yapılan anketlerin ve yapılan testlerin analizlerini SPSS uzmanları aracılığı ile SPSS programında istatistiki olarak kıyaslamalı bir şekilde analiz etmektedir. Bu analizler, kurumların eğitim ihtiyaçlarını daha iyi anlamalarına yardımcı olmaktadır.
Eğitmen Kadrosu
Vizyonder eğitmenleri ve uzmanları, alanında uzman kişilerden oluşmaktadır. Bu kişiler arasında öğretim üyeleri (Prof. Dr., Doç. Dr.), ulusal ve uluslararası bürokratlar, kamu ve özel sektör üst yöneticileri, ulusal ve uluslararası düzeyde alanında uzman kişiler, tanınmış popüler kişiler ve profesyonel öğreticiler ve meslek sahipleri bulunmaktadır.
Eğitim İçeriği
Vizyonder eğitimleri, güncel örneklere ve mevcut mevzuatın son şekline göre hazırlanmaktadır. Eğitimlerde, teorik bilginin yanı sıra uygulama bilgileri de ağırlık verilmektedir. Böylece, katılımcılar günlük işleyişte yararlı olacak pratik bilgilere de sahip olmaktadırlar.
Eğitim Malzemeleri
Kurum tarafından tedarik edilememesi durumunda, eğitimlerimiz esnasında kullanılan her türlü malzeme (lazer pointer/sunum kumandası, kalem, tahta, dizüstü bilgisayar vb.) Vizyonder tarafından tedarik edilmektedir.
Vizyonder Eğitim Hizmetleri'nin Avantajları
- Profesyonel eğitim kadrosu
- Güncel eğitim içerikleri
- Eğitim sonrası destek
- Kurumsal eğitim çözümleri
Vizyonder Online Eğitimleri Hakkında
- Bilgiye hızlı ve kolay erişim: Bilgiye hızlı ve kolay erişim sağlayarak, öğrenme sürecini hızlandırıyoruz.
- Zaman ve mekan sınırlamasının ortadan kaldırılması: Eğitimlerimizle zaman ve mekan kısıtlarını ortadan kaldırarak, esneklik ve erişilebilirlik sunuyoruz.
- Konaklama ve yol masraflarının ortadan kaldırılması: Konaklama ve yol masraflarını ortadan kaldırarak, eğitim fırsatlarını herkese eşit şekilde sunuyoruz.
- Geniş katılım olanağı: İstediğiniz kadar sayıda kişinin katılımına olanak sağlayarak, eğitimlere geniş bir katılım sağlıyoruz.
- Güvenli ve gelişmiş online platform: Güvenli ve gelişmiş bir online eğitim platformu kullanarak, etkileşimli eğitim deneyimi sunuyoruz.
- Canlı sunumlar: Canlı sunumlarla, katılımcıların birbirlerini ve uzmanı görebilmesini sağlayarak interaktif bir eğitim ortamı oluşturuyoruz.
- Özel oturumlar: Talebe bağlı tamamlanan eğitimlerin ardından, katılımcılara veya kurumlara özel planlanmış oturumlarla birebir çözümler sunuyoruz.
- Özelleştirilmiş eğitim planı: İhtiyaçlarınıza uygun olarak izlenecek yol haritasını birlikte oluşturuyoruz.
- Esnek programlar: Kişisel ve iş programlarına uyum sağlayabilecek esnek eğitim programları sunuyoruz.
- Çeşitlilik ve kapsam: Farklı konu alanlarından geniş bir yelpazede eğitim seçenekleri sunarak çeşitlilik ve kapsamı artırıyoruz.
- Etkileşimli materyaller: Eğitim materyallerimizi interaktif ve katılımcı merkezli olarak tasarlıyoruz, böylece daha etkili bir öğrenme deneyimi sunuyoruz.
- Kişiye özel destek: Eğitim sürecinde katılımcıların ihtiyaçlarına özel destek vererek öğrenmeyi daha etkili ve verimli hale getiriyoruz.
- Öğrenme kaynakları: Katılımcılara eğitim boyunca kullanabilecekleri zengin öğrenme kaynakları sağlıyoruz. Bu kaynaklar, eğitim materyalleri, kitap önerileri, video dersleri veya ek okuma kaynakları olabilir.
- Eğitim toplulukları: Katılımcılar arasında bir bağ oluşturmak ve deneyim paylaşımını desteklemek amacıyla çevrimiçi eğitim toplulukları oluşturuyoruz.
- Çeşitli öğrenme biçimleri: Farklı öğrenme biçimlerini bir araya getirerek, her türlü öğrenme tarzına hitap ediyoruz; bunlar video dersler, interaktif oturumlar, oyun tabanlı öğrenme gibi çeşitli formatlarda olabilir.
Alanında Uzman, Tecrübeli ve Yetkin Eğitmenler
Vizyonder, alanında uzman, deneyimli ve yetkin eğitmen kadrosuyla, kurumsal ve bireysel eğitim ihtiyaçlarını karşılamaktadır. Eğitmenlerimiz, kamu hukuku alanında uzmanlaşmış öğretim görevlileri (Prof. Dr., Doç. Dr.), ulusal ve uluslararası bürokratlar, kamu ve özel sektör üst yöneticileri, ulusal ve uluslararası düzeyde alanında uzman kişiler, tanınmış popüler kişiler ve profesyonel öğretici ve meslek sahiplerinden oluşmaktadır.
Vizyonder Eğitmen ve Uzmanları; Kendi alanlarında en az 10 yıllık deneyime sahiptirler. Birçok ulusal ve uluslararası ödüle layık görülmüşlerdir. Eğitimlerinde güncel yöntemler ve teknikler kullanırlar. Katılımcılarla yakın bir ilişki kurarak, eğitimden en yüksek verimin alınmasını sağlarlar.
- Eğitmenlerimiz, en güncel gelişmeleri takip eden, pratik deneyimlere sahip ve başarılı projelere imza atmış profesyonellerden oluşur.
- Her bir eğitmen, özgün eğitim materyalleri hazırlama konusunda uzmanlaşmış ve interaktif eğitim metotlarını etkin bir şekilde kullanabilen yetkin kişilerdir.
- Eğitmenlerimiz, katılımcılara geri bildirim ve danışmanlık hizmeti sunarak öğrenme sürecini destekler ve gelişimlerine katkı sağlarlar.
- Eğitmen kadromuz çeşitli sektörlerden ve disiplinlerden gelen uzmanlarla zenginleştirilmiştir, bu da farklı bakış açıları ve geniş bir perspektif sunmaktadır.
Hizmetiçi Eğitim ve Seminer Talepleriniz İçin;