Kurum içinde gerçekleştirilen yurtiçi geçici görevlendirmelerin hangi mevzuat esas alınarak gerçekleştirilebileceği hususunda Başkanlığımızın görüşünü istediğiniz ilgide kayıtlı dilekçeniz incelenmiştir.
657 sayılı Devlet Memurları Kanununda Devlet memurlarının asli görevlerinin yanında geçici olarak hangi görevleri yerine getirebilecekleri düzenlenmiş bulunmaktadır. Mezkur Kanunun Ek 8 ve Ek 9 uncu maddelerinde “geçici süreli görevlendirme”, 86 ncı maddesinde “vekalet görevi”, 87 ve 88 inci maddelerinde ise “ikinci görev” düzenlenmiş bulunmaktadır.
657 sayılı Kanunun Ek 8 inci maddesinde, bu Kanuna tabi memurların 217 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi kapsamına giren kurumlarda geçici süreli olarak görevlendirilebileceği hususu düzenlenmiş olup, bu görevlendirmenin nasıl yapılacağına ise Ek 9 uncu maddesinde yer verilmiştir. Bu maddede, geçici görevlendirmenin memurun muvafakatı ile olacağı, 2 yılı geçemeyeceği, görevlendirilen memurların aylıklarını görevlendirildikleri kadrodan alacakları ve bu kadronun haklarından yararlanacakları, ayrıca Devlet Personel Başkanlığının uygun görüşünün alınmasının gerekeceği hüküm altına alınmıştır.
657 sayılı Kanunun 86 ncı maddesinde, memurların kanuni izin, geçici görev, disiplin cezası uygulaması veya görevden uzaklaştırma nedenleriyle işlerinden geçici olarak ayrılmaları halinde, yerlerine kurum içinden veya diğer kurumlardan vekil atanabileceği, ayrıca boş kadrolara ait görevlerin lüzum görüldüğü takdirde memurlara ücretsiz olarak vekaleten gördürülebileceği belirtilmiştir
Mezkur Kanunun 88 inci maddesinde de, bu Kanuna tabi memurlardan hangilerine ne tür görevlerin ikinci görev olarak verilebileceği, 87 nci maddesinde ise hangi görevlerin ikinci görev olarak verilemeyeceği hususu düzenlenmiş bulunmaktadır.
Belirtilen durumlar dışında 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda memurların kurum içinde geçici olarak görevlendirilmesine ilişkin açık bir düzenleme yer almamaktadır. Bununla birlikte asli görevleri ile ilgili olarak memurların kurum içinde geçici olarak görevlendirilebilmelerine aykırı bir husus da bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 11 inci maddesine göre Devlet memurları kanun, tüzük ve yönetmeliklerde belirtilen esaslara uymakla ve amirler tarafından verilen görevleri yerine getirmekle yükümlü ve görevlerinin iyi ve doğru yürütülmesinden amirlerine karşı sorumludurlar. Bu hüküm gereğince Devlet memurları amirlerin verdiği kanuna uygun sözlü ve yazılı emirleri yerine getirmekle yükümlüdürler.
657 sayılı Kanunun 45 inci maddesinin 1 inci fıkrasında “Hiçbir memur sınıfının dışında ve sınıfının içindeki derecesinin altında bir derecenin görevinde çalıştırılamaz.” Hükmü bulunmaktadır. Bu hüküm ile Devlet memurlarının kamu hizmetlerindeki belirli kadrolarda, sınıfına ve sınıfı içindeki derecesine uygun görevlerde çalıştırılmasının zorunlu kılınması ve böylece keyfi görevlendirmelerin önlenmesi amaçlanmıştır
Yukarıda belirtilen hususlar dışında memurların geçici olarak görevlendirilmesine ilişkin olarak 6245 sayılı Harcırah Kanununun “Muvakkat Vazife Harcırahı (Yol masrafı ve yevmiye)” başlıklı 14 üncü maddesinde “Aşağıda gösterilen memur ve hizmetlilere muvakkat vazife harcırahı olarak yol masrafı ile yevmiye verilir ve hamal (Cins ve adedi beyannamede gösterilmek suretiyle) bagaj ve ikametgah veya vazife mahalli ile istasyon, iskele veya durak arasındaki nakil vasıtası masrafları da ayrıca tediye olunur:
Bu itibarla, yukarıda belirtilen hükümler çerçevesinde ve gerekli koşulların varlığı halinde memurların kurum içinde amirlerince bir görevin ifası için geçici olarak görevlendirilebilecekleri, bu görevlendirmenin memurun asli görevi ile ilgili olması ve hizmetin yerine getirilebilmesi anlayışı çerçevesinde süresinin tespit edilmesi gerektiği mütalaa edilmektedir.