Danıştay 13. Daire Kararları Çerçevesinde
T: 08.11.2022 – E: 2022/3003 – K: 2022/4021
Giriş
Kamu ihale uygulamalarında, geçici teminatın gelir kaydedilmesi durumu, ihale sürecinde karşılaşılabilecek önemli yaptırımlardan biridir. Ancak bu işlemin hukuki nitelendirmesi, başvuru yolları bakımından farklı sonuçlar doğurabilir. Danıştay 13. Daire’nin 8 Kasım 2022 tarihli kararı, geçici teminatın gelir kaydına alınmasına karşı nasıl bir yol izlenmesi gerektiğine dair önemli bir içtihat sunmaktadır.
Kararın Bağlamı ve Olayın Özeti
Söz konusu olayda, ihale süreci henüz sözleşme imzalanmadan önce sonlandırılmış ve idare, bir isteklinin geçici teminatını gelir kaydetmiştir. İstekli, bu işleme karşı Kamu İhale Kurumu’na şikâyet ve/veya itirazen şikâyet yoluyla başvuruda bulunmaksızın doğrudan dava açmıştır. Ancak dava, başvuru yolları tüketilmediği gerekçesiyle idare mahkemesince reddedilmiştir. Konu Danıştay’a taşınmıştır.
Danıştay’ın Değerlendirmesi
Danıştay 13. Daire, geçici teminatın gelir kaydedilmesi işlemini bir “ihale işlemi” olarak değerlendirmiştir. Bu bağlamda;
Kararın Uygulamadaki Etkileri
Bu karar, özellikle geçici teminat kesintisi gibi yaptırımlarla karşılaşan isteklilerin, şikâyet başvuru yollarını tüketmeden yargıya başvuramayacaklarını açıkça ortaya koymaktadır. Uygulayıcılar açısından bu kararın şu yansımaları olacaktır:
Sonuç
Danıştay’ın bu kararı, ihale süreci içerisindeki işlemlerin başvuru usullerine bağlılığını ve özellikle geçici teminat gibi yaptırımların, şikâyet süreci işletilmeden yargıya taşınamayacağını açık bir şekilde ortaya koymuştur. Uygulayıcıların bu ayrımı dikkatle gözetmeleri, hak kayıplarının önlenmesi açısından kritik öneme sahiptir.